MAK KITA....

Tuesday 12 February 2013

ASSALAMMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA......

Dari Abu Hurairah r.a, seorang lelaki datang kepada Rasulullah SAW dan berkata, "Wahai Rasulullah, siapakah di antara seluruh manusia layak saya hormati dan menjadi sahabatku?" Baginda menjawab ‘Ibumu’. Lelaki itu bertanya ‘ Kemudian siapa?’ Baginda berkata ‘Ibumu’. Lelaki itu bertanya lagi ‘ Kemudian?’. Baginda menjawab ‘Ibumu’. Lelaki itu bertanya ‘ Kemudian?’. Baginda menjawab ‘Bapamu.' 
[HR Bukhari & Muslim] 

Entri kali ini nak sentuh pasal ibu.. sebab 1/2/2013 hari tu saya dan adik beradik sambut hari lahir ibu yang ke 49 tahun...
alhamdulillh sempat kami semua merasa lagi detik2 sambut hari lahir mak..

Bila tengok wajah mak mesti aku akan rasa sayu.. korang semua pun mesti macam tu jugakkn.?.  bila tgk wajah mak aku,  terlintas kat fikiran aku.. mcm mana  mak aku boleh besarkan 7 orang anak sedang sebelum ni mak aku kerja kat tempat Asuhan kanak2  gaji mase tu $350 je.. lps berhenti mengasuh mak aku kerja kilang pulak .. mase tu gaji dalam $800 je.. mane nak bayar duit rumah, perbelanjaan sekolah kami adik beradik yang jarak usia cuma selang 1- 2 tahun je.. fuh cabaran betul....

Aku ingat lagi. Mak aku pergi kerja dulu2 kayuh basikal je.. xpun jalan kaki.. kalau hari hujan pakai pulak baju hujan... sedih aku rase kalau ingat semua tu.. 
tapi alhamdulillah.. Allah sentiasa bagi kekuatan pada  insan yang bergelar ibu..

KEAJAIBAN SEORANG IBU

1) Awalnya bangun...
 Seorang ibu sanggup bangun awal2 pagi xpun anytime jer bangun nak gerak anak2 bangun... aku ingat lagi..   
dulu masa zaman aku sekolah dulu kalau nk bangun belajar dalam pukul 3 pagi mesti aku minta tolong mak aku gerakkan walaupun aku da kunci jam.. dan tabiat ni terbawa sampai mase aku mula2 kerja dulu.. masa tu aku bekerja di Kelantan.. hari ni aku kerja  petang habis dalam pukul 9pm tp sampai rumah pukul 11pm.. jadi nak xnak aku kena kol mak aku minta tolong gerakkan aku bangun pagi esok harinya sebab takut overslept, gilos.. da lah kerja pagi tiba2 kau nak datang lambat jawabnye... SILA KERJA DOUBLE SHIFT AND EXPLANATION LETTER PLEASE..........  hah tak pasal2 je nanti ... hu2... 


2)  Sanggup berLapar..

Tidak selalu kita akan hidup senang.. macam tu juga aku dulu2.. hidup 7 beradik  dengan pendapatan ibu aku yang cukup2 makan.. aku ingt lagi menu dulu2 nasi putih dan ikan masin pun da dikira sedap.. Alhamdulillah.. mak aku selalu cakap.. bersyukur rezeki kita masih ada.. ada orang lagi susah dari kita nak makan nasi pun tak dapat.. dan pernah suatu ketika kami hanya makan nasi tuang air letak garam dan gula.. (tapi sedap gak) hehe... mak aku suka bagi alasan da makan masa kami pergi sekolah katanya... tapi aku tahu mak aku tipu..  mak aku sanggup berlapar untuk kami.. sebab tu aku selalu ingt pesan mak..
" kalau sudah senang jangan pernah lupa macam mana kita susah dulu... jangan pernah lupa rumput yang kita pijak walau setinggi mana kita pergi"
"

3) Malu..

Tiada istilah malu bagi seorang ibu.. apatah lagi  apa yang dilakukannya itu halal dan untuk anak2nya.. mesti ada antara korang pernah alami situasi ini..

a) berhutang barang dapur kat kedai..
b) kutip botol/ tin kosong yang boleh pakai lagi
c) jemur ikan kering dan jual ikan kering ( kawasan rumah taman)
d) Pergi pekan ramai2 satu famili dengan berjalan kaki.. lepas tu anak2 berbaris.. yang sulung duk belakang sekali tgk adik2 .. pastikan adik2 dalam barisan.. ( da mcm itik pulang petang hehe)


Semua situasi ni aku pernah alami.. alhamdulillah bila aku kenang kembali semua saat ini dan aku bandingkan dengan kehidupan aku sekarang aku bersyukur sangat.. daripada erti kesusahan lah aku belajar untuk bangkit, untuk berjaya macam orang lain dan paling penting untuk menggembirakan hati ibu aku...
 mak pernah cakap :

' belajar betul2 jadi orang berguna, tanpa ilmu kita bukan sesiapa "

4) sakit..

Kunci Kekuatan seorang ibu adalah pada anak-anaknya.. 

 betul...  susah kita nak dengar mak kita mengeluh sakit...


CONCLUSIONNYA: Seorang ibu adalah SUPERMOM...


 they can change to a doctor when we got sick... 
they can be a chef when we want to eat anything...
 they will wipes our tears.. 
they will  lend their ears to listen to us..
 they can be everything for us...
 luv u mak....

we luvv u..
the small gift for u mom...

1/2 beradekkk





1 comment: